W.E.L.C.O.M.E

web counter
Selamat Datang, Terima Kasih

Rabu, 18 Mei 2011

DOA SEORANG IBU

Terpanggil2 nak buat entry ni. Tak lah penting sangat cuma nak berkongsi cerita tentang anak dara ibu ni. Alhamdulillah, Farishah Izzatti dah 4 tahun. Makin hari makin bijak dan boleh diharap. Walaupun kadang2 banyak perkara yang buat ibu rasa nak meletup dan bertukar jadi hijau. Tapi kakak tetap cool bila ibu buat muka marah. Rasa tak jadi nak marah, padahal pada mulanya mmg hati sgt2 panas.

Dalam usia 4 tahun aku rasa banyak sangat perkembangan yang positif yang telah Izzatti tunjukkan. Lebih2 lagi setelah dia masuk ke kindergarden. Tapi ibu sangat2 bangga mempunyai seorang anak macam kakak. Antara perkembangan Farishah Izzatti ialah;

1. Alhamdulillah, dh hafal banyak doa harian. Antaranya :
- Doa Makan dan Doa Selepas Makan
- Doa Tidur dan Doa Selepas Tidur
- Doa Penerang Hati
- Surah Al-Fatihah
- Surah 3 kul (surah Al-Ikhlas, Al-Falaq dan An-Nas)
- Doa Iftitah
- Dan sedang dalam proses menghafal doa2 lain.

2. Dah mula pandai solat dan sedang mempelajari dan menghafal surah dalam solat.
3. Rajin berzikir spt Subhannallah, Alhamdulillah dan Zikir Asma Husna. Juga dah hafal 10 nama
Malaikat, 25 Rasul dan Sifat 20.
4. Dah pandai membaca tulisan rumi walaupun tak berapa lancar.
5. Menulis huruf dan nombor dengan lebih kemas dan cantik.
6. Rajin melukis dan mewarna.
7. Dah boleh diharap dan kadang rajin menolong ibu spt; kemas rumah, lipat kain, sapu sampah
dan basuh pinggan sendiri lepas makan.

Berkat tunjuk ajar dari ibu dan ayah serta guru2 di sekolah. Izzatti semakin bijak dan cerdik. Moga menjadi anak yang solehah dan cermerlang dunia dan akhirat. Cara aku mendidik dan mengajar anak nak hafal doa2 ni senang je, sblm tidur sama2 baca doa dan minta dia ulang. Tak perlu lama, 5 ke 10 minit je sebab budak2 ni cepat jemu.

Tapi dah namanya budak, perangai budak2 tu masih ada lah kan. Ada jugak perangai Izzatti yang boleh buat darah ibu mendidih hingga 100 darjah celcius. Betul2 menguji kesabaran. Izzatti ni suka betul buli adik dia. Mcm ada satu sifat cemburu pada dia. Tapi dia ni seorang yang penyayang sebenarnya. Kalau nak pergi mana2 mesti kena ada adik, kalau tak dia akan bertanya dan terus bertanya mana adik dia. Bab sepah mainan dan rumah paling dia suka. Lagi2 bila bergabung dengan adik dia. Macam dilanggar taufan dibuatnya.

Apa2 pun, Farishah Izzatti adalah anugerah terindah buat ibu dan ayah. Sesungguhnya ibu sangat2 menyayangi kakak. Doa ibu moga kakak Zati sentiasa sihat, bijak dan solehah. Bersifat penyayang dan menghormati orang lain.

3 ulasan:

  1. amboi..pandainye izzati..biler lah aiman rayyan nak pandai baca doa...segalo doa..bila start baca bismilla...terus dia amin...means dah habis...hu3...

    BalasPadam
  2. nice blog saya follow....pandai nyer izzati. Baru 4 tahun kan?

    BalasPadam
  3. kart : yg penting kita pun kena sama rajin.. ;)

    BSB : aahh.. 4 tahun. Alhamdulillah..

    BalasPadam