W.E.L.C.O.M.E

web counter
Selamat Datang, Terima Kasih

Selasa, 24 Mei 2011

MANDAI - Kulit Cempedak Jeruk




Haaa.. Apakah?? Makan kulit cempedak?? Betul lah tu. Ini adalah salah satu makanan orang banjar. Entry sebelum ni cerita pasal Wadai Kiping. Kali ni nak cerita pasal Mandai pulak.

Apa Mandai ni?? Mandai adalah kulit cempedak yang dah dibuang kulit luarnya dan dijeruk dengan garam. Senang sangat nak buatnya. Ada banyak cara nak masak dan makan Mandai ni. Paling aku suka adalah goreng bersama bawang dan cili padi. Makan pulak dengan nasi panas. Pergghhh.. Memang mabeles. Ada jugak orang buat masak sambal dengan ikan bilis. Pun sedap jugak.

Sape kata kulit cempedak takde guna. Lepas ni kalau siapa2 yang ada beli cempedak nak buat goreng, jangan buang kulitnya. Try lah buat jeruknya dan cuba resepi di atas. Pasti anda suka.. ;)

4 ulasan:

  1. :) nmpk cam sedap jeee..t'liur liza d btnyer.

    BalasPadam
  2. nanti ko buatkan utk aku yer...hihihi

    BalasPadam
  3. kretip sungguh pn farah ini

    BalasPadam
  4. Nk ke ruby.. nanti aku cuba bg korang rasa.. hehee

    BalasPadam